Blog

Jak napisać tekst na bloga?

Pisanie tekstów na bloga może się wydawać trudne, zwłaszcza dla osoby, która nigdy wcześniej tego nie robiła. Niekiedy jest to jednak konieczne. Nie każdy ma zasoby finansowe, aby od razu zatrudnić copywritera. I osobiście uważam, że lepiej pisać treści na stronę samodzielnie, niż nie robić tego w ogóle.

Najtrudniej jest zacząć. I czasami ma z tym problem nawet copywriter. Dlatego przed napisaniem artykułu staram się najpierw odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • kim jest mój czytelnik;
  • z jakimi problemami spotyka się mój czytelnik;
  • co chcę przekazać swojemu czytelnikowi;
  • jakie zadanie ma ten tekst (lub co ma sprzedać);
  • jakiego działania oczekuję od czytelnika po przeczytaniu tekstu;
  • czego oczekuje czytelnik od tego artykułu.

Bardzo często na tym etapie już mam w głowie gotowy cały tekst albo przynajmniej jego zarys, który nabiera kształtu w trakcie pisania. Gdy pojawi się ogólny pomysł, można przejść do bardziej szczegółowych wskazówek dotyczących tego, jak napisać artykuł na bloga firmowego.

Do kogo skierowany jest wpis na blogu

To uważam za najważniejszą rzecz, ponieważ od niej będą tak naprawdę zależały pozostałe kwestie, czyli tematyka, język, używane terminy, długość wpisu, dodatkowe materiały, poruszane kwestie, forma artykułu. Inaczej będziemy pisać do klienta, rodziców, matki, nastolatka, studenta, a inaczej do osób z branży lub ekspertów w danej dziedzinie. Należy pomyśleć też o pozycji, w której się stawiamy (ekspert, przyjaciel) i relacji, jaką chcemy bądź mamy z czytelnikiem (zwracanie się bezosobowo, na ty, na Pan/Pani).

Jaki jest cel wpisu na bloga

Wpis na bloga może powstać w naprawdę różnym celu. Określenie go przed przystąpieniem do pisania sprawi, że cały proces – od postawienia pierwszego znaku do publikacji – przebiegnie zdecydowanie łatwiej. Mniejszy problem sprawi także wybranie tematu, a nawet zaplanowanie sobie strategii na cały miesiąc lub serię wpisów.

Artykuł na bloga można napisać w celu:

  • wypromowania swojej usługi lub produktu,
  • przekazania swoim klientom rad na jakiś temat związany z branżą.
  • zapoznania klientów z kulisami swojej firmy (np. jak wygląda dana usługa lub produkcja jednego z produktów),
  • informowania klientów o nowościach w branży,
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
  • omówienia najczęściej napotykanych problemów w branży,
  • budowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie,
  • wyrażenia opinii na dany temat związany z branżą.

Oczywiście cele te mogą się ze sobą łączyć. Nie jest zabronione promowanie swojego produktu we wpisie poradnikowym. Trzeba to jednak robić z umiarem. Ja, jako czytelnik szybko wyłączam strony ze zbyt nachalnymi treściami.

Dobry temat to podstawa

Nie mam tutaj na myśli chwytliwego nagłówka, chociaż on też jest ważny. Chodzi mi o sam temat wpisu, o problem, który porusza i/lub historię, którą przedstawia. Inspiracje można czerpać z różnych źródeł: serwisów branżowych (polskich i zagranicznych), mediów społecznościowych, czasopism, wydarzeń, a nawet od konkurencji. Trzeba jednak pamiętać, że nie można bezmyślnie kopiować, ponieważ zostanie to od razu zauważone.

Konstrukcja wpisu

Wpis na bloga powinien mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Pierwsze 300 znaków to tzw. rozbiegówka, czyli krótkie nakreślenie tematu i zachęcenie użytkownika do przeczytania całości. Właściwą treść należy podzielić na śródtytuły i związane z nimi tematycznie akapity, a w zakończeniu napisać po prostu krótkie podsumowanie. Niby proste, ale ja przyznam, że często mam problem z tym ostatnim.

Dobrze jest umieszczać we wpisie wypunktowania, cytaty, pogrubienia najważniejszych treści – tak, aby wpis był trochę bardziej atrakcyjny. Część osób decyduje się na krótkie streszczenie na początku lub na umieszczenie na końcu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Można umieścić też artykuł w formie wywiadu lub listu. Czy to się sprawdza? Zależy. Warto próbować różnych rozwiązań, aby wiedzieć, co najbardziej podoba się naszym czytelnikom.

Często wątpliwości budzi kwestia, jak długi powinien być wpis na bloga. Tutaj też nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno powinien wyczerpać temat, ale bez zbędnego lania wody – są tematy, które się nie kończą, ale są też takie, których nie ma potrzeby zbytnio rozwijać. Niemniej jednak przyjmuje się, że artykuł powinien mieć minimum 3 tysiące znaków ze spacją lub 300 słów.

Najważniejsze słowa kluczowe

Słowa kluczowe to frazy, na które dana strona internetowa wyświetla się w wyszukiwarce. Powinny być one odpowiednio dobrane do profilu działalności firmy, ale z uwzględnieniem tego, co użytkownicy najczęściej wpisują w pasek wyszukiwania Google. Najłatwiej pozycjonować się na frazy, które składają się z więcej, niż dwóch wyrazów (tzw. long tail). W celu ich znalezienia można skorzystać z różnych narzędzi, np. keyword planner od Google, wtyczka Surfer, Senuto lub SEMrush. Część z nich jest bezpłatna, do innych należy wykupić dostęp.

Najważniejszą zasadą, którą trzeba zapamiętać odnośnie słów kluczowych jest umiar. Nikt nie ma ochoty czytać artykułu, w którym co drugie zdanie powtarza się dana fraza. Boty (oprogramowanie przeznaczone do przeglądania stron internetowych) też są przeczulone na tym punkcie, a to może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – strona internetowa spadnie w wynikach wyszukiwania, przez co trafi do mniejszej liczby użytkowników. Ponadto nie można wybrać 10 różnych fraz na jeden artykuł. Lepiej skupić się na jednej lub dwóch i używać jej w różnych kombinacjach, odmianach. Warto używać też synonimów.

Słowa kluczowe powinny być wplecione w tekst naturalnie. To znaczy, że można je odmieniać lub rozdzielać znakami interpunkcyjnymi, a nawet innymi słowami. Artykuły, w których używane są dziwne lub niepoprawne frazy tracą na wartości, co jest równoznaczne z tym, że nie będą umieszczone wysoko w wyszukiwarce Google.

Proste zasady SEO

Dobrze jest, jeżeli artykuły na blogu firmowym spełniają wymogi SEO. A przynajmniej ich podstawy. Składają się na nie:

  • odpowiednio dopasowane frazy kluczowe,
  • tytuł SEO,
  • meta opis (czyli to, co pojawia się w wyszukiwarce tuż pod tytułem strony),
  • odpowiednio sformatowany adres URL,
  • nagłówki H1, H2, H3, czyli śródtytuły,
  • linki wewnętrzne i zewnętrzne,
  • odpowiednie kategorie i/lub tagi,
  • podpisy pod zdjęciami.

O tym, jakie są podstawowe zasady SEO dla wpisów pisałam w artykule: Jak zwiększyć widoczność strony – White Hat SEO. Jeżeli blog jest oparty o WordPress warto zainstalować jedną z wtyczek, która ułatwi trzymanie się tych zasad. Ja korzystam z Yoast.

Trochę atrakcji

Czyli coś, co przyciągnie uwagę użytkownika lub da mu jakąś wartość. Tutaj wiele zależy od wyobraźni oraz charakteru branży lub strony. Do wpisu można dołączyć wideo, ciekawą grafikę, link do innego artykułu lub badania naukowego, infografikę, tabelę itp. Coraz częściej autorzy decydują się też na streszczenie na początku najważniejszych kwestii poruszanych w artykule po to, by użytkownik otrzymał szybką odpowiedź na nurtujące go kwestie (czyli tzw. tl;dr).

Jak widać, samodzielne pisanie artykułów na bloga firmowego nie jest aż tak skomplikowane. Uważam też, że każda osoba powinna niektóre z powyższych kwestii przemyśleć nawet wtedy, gdy jego stroną opiekuje się copywriter – część z nich i tak poruszana jest w briefie lub początkowej rozmowie. Posiadanie ogólnego wyobrażenia na temat swojego bloga i treści może ułatwić współpracę obu stronom.