Co to jest SEO – jak zwiększyć widoczność strony

Budowanie widoczności strony i osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce to proces, na który składa się szereg działań z dziedziny SEO. Uważa się go za jeden z najbardziej dynamicznych elementów szeroko rozumianego marketingu internetowego.

Każda wyszukiwarka posiada swoje algorytmy, czyli szereg procedur, dzięki którym po wpisaniu frazy kluczowej otrzymujemy listę stron internetowych najtrafniej pasujących do naszego zapytania. Aby nasza witryna znalazła się wśród nich, w dodatku na wysokiej pozycji, musi spełnić długą listę wymagań. Google i inne wyszukiwarki nieustannie wypuszczają w podróż po Internecie swoje boty, które analizują witryny internetowe pod kątem treści, kodu, linków i innych parametrów, które oficjalnie są tajne. Znajomość podstawowych mechanizmów działania wyszukiwarek pomoże zwiększyć widoczność strony.

Co to jest SEO?

SEO (skrót od angielskiego wyrażenia search engine optimization) to szereg działań podejmowanych w celu zwiększenia widoczności witryny w internecie i uzyskania przez nią wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to najszybciej i najczęściej zmieniająca się dziedzina marketingu internetowego, ponieważ wyszukiwarki nieustannie aktualizują, zmieniają i tworzą nowe algorytmy, dlatego zadaniem osoby zajmującej się SEO jest ciągła analiza, obserwacja, poznawanie nowych mechanizmów i dostosowywanie do nich strony internetowej.

SEO jest często nazywane pozycjonowaniem. Nie jest to błąd, chociaż specjaliści są zdania, aby rozdzielać te dwa pojęcia i traktują pozycjonowanie jako działania poza własną witryną internetową (do których należy głównie pozyskiwanie wartościowych linków, analityka i content marketing), natomiast SEO to czynności ściśle związane z działaniami w obrębie strony. Dotyczą one kodu, zamieszczanych treści i przede wszystkim ich jakości.

Dlaczego SEO jest takie ważne?

Jeszcze 10 lat temu, aby strona była widoczna wysoko w wyszukiwarce wystarczyło, że była czytelna dla botów. Popularne były praktyki umieszczania słów kluczowych byle jak i byle gdzie w treści witryny, korzystanie z systemu wymiany linków, sztucznych komentarzy i opinii, zamieszczanie słabych jakościowo i nieczytelnych dla użytkownika tekstów (ale za to niezwykle cennych dla robotów).

W 2011 roku Google wprowadziło swój najbardziej znany algorytm – Google Panda. Jego celem było zwiększenie jakości stron internetowych, a tym samym wypromowanie mało znanych serwisów, które zawierały wartościowy przekaz. Od tej pory treści zamieszczane w Internecie muszą być unikalne, rozbudowane, o wysokiej jakości i przyjazne dla użytkownika. Konieczne było więc odejście od dopasowywania strony tylko pod boty, ponieważ witryny zawierające zduplikowane, nieczytelne, krótkie treści znalazły się na końcu wyszukiwarek lub całkowicie z nich zniknęły.

Rok później pojawił się Google Pingwin, którego zadaniem było ograniczenie spamu i widoczności stron, które próbują oszukiwać boty i na różne sposoby obchodzić algorytmy. Wytyczne Google zmieniają się bez przerwy. Ostatnia zmiana miała miejsce w sierpniu 2018 i objęła głównie serwisy z dziedziny medycyny, finansów, porad życiowych i e-commerce.

Jakie działania składają się na SEO?
  • Tworzenie i zamieszczanie na stronie wartościowych, unikalnych treści, o tematyce związanej z branżą, które zawierają słowa kluczowe naturalnie wkomponowane w tekst. Dobrym działaniem jest stworzenie bloga firmowego, dzięki któremu można nie tylko wypozycjonować się w Internecie, ale także zbudować sobie zaufanie swoich klientów i przedstawić się w roli eksperta;
  • Odpowiednia edycja tekstów, tak aby treści były łatwo czytelne zarówno dla użytkownika i botów.
  • Poprawne zbudowanie struktury strony;
  • Zadbanie o to, by wyświetlała się poprawnie na wszystkich urządzeniach;
  • Zoptymalizowanie kodu witryny tak, aby ładowała się i działała szybko;
  • Zamieszczenie w kodzie treści widocznych dla wyszukiwarek: meta title, meta description;
  • Dbałość o to, by witryny, które linkują do naszej strony były zaufane i zawierały wartościowe treści.

Efekty działań podejmowanych w ramach SEO są widoczne po dłuższym czasie, ponieważ pozycjonowanie i zdobywanie zaufania jest złożonym procesem. Warto śledzić najnowsze komunikaty dotyczące wprowadzania nowych lub aktualizowania już istniejących algorytmów.

2 thoughts on “Co to jest SEO – jak zwiększyć widoczność strony

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *